
Dags att lämna in deklarationen? Game On!
[Detta inlägg har tidigare publicerats i min blogg på byggbloggarna.se.]
I fredags satt jag på ett väldigt intressant och inspirerande frukostseminarium om Gamification. Ett hett ämne som enkelt beskrivet handlar om att nyttja de mekanismer som finns inbyggda i spel, i andra sammanhang.
Det kan handla om att bygga in sån’t som triggar besökaren till ett visst beteende eller aktivitet, exempelvis att fylla i sin personprofil till 100 procent, att genomföra ett köp så snabbt som möjligt (och framför allt belöna den som gör det), att välja ett varumärke framför ett annat med mera. Framför allt (i många fall): hur får man det vardagliga och tråkiga att bli prioriterat, lustfyllt, nästan roligt?
Fantastiskt spännande, svårt, flummigt, nödvändigt, nerprioriterat, påhängt. Eller rättare sagt, det krävs gamification-tänk i sig för att få in gamification i webbtjänsterna. För utan en engagerad produktägare som förstår och tror på konceptet, funkar det givetvis inte. Fast det är klart att en bra dos med hype hjälper till. Just nu i alla fall.

Gartners Hype-kurva. Gamification befinner sig fortfarande på väg upp på toppen (Källa: Gartner Group 2012)
Seminariet arrangerades av webbyrån Cloud Nine och det var deras webbstrateg Ulrika Schreil som höll i presentationen. Personligen måste jag säga att den timme jag spenderade där var väldigt mycket mer värt än de otaliga jag suttit igenom i andra sammanhang.
Bra framfört, intressanta praktikfall, bra innehåll. Tack!
Det var ett par saker som förtjänar en mer framskjuten plats i mitt medvetande:
1. De flesta är mer intresserade av Makt och Status än av Saker. Satsa på att erbjuda en åtråvärd förmån, lyft hellre fram en individ ur mängden än att bjussa på dina ”exklusiva” profilprodukter.
2. Muta inte! Värdet av det du erbjuder i kundnytta ska självklart inte övertrumfas av det du ”sockrat” erbjudandet med.
3. Never underestimate the power of badges! Skämtsamt formulerat, men behovet att samla på sig bevis på sin egen kompetens, betydelse, förträfflighet är i många fall väldigt, väldigt tydlig. Oavsett om det rör sig om scoutemblem, diplom från utbildningar eller virtuella utmärkelser för att man har checkat in på kända/spännande/intressanta/särdeles vanliga ställen via sin smarta telefon.
Jag sitter just nu med ett halvt dussin halvkläckta idéer i skallen. Nu gäller det bara att omsätta inspirationen till handling. Ska bara hitta rätt knappar att trycka på för att få mig själv att nappa. Till 100 procent.