Du kan behöva lite tlc* – omtanke och vänlighet – fast du är stor, till och med bland de största.
Jag var inbjuden till ett kundevenemang anordnat av den stora kretstillverkaren Intel med benäget stöd av den stora programtillverkaren Microsoft. De hade också trummat ihop lokalt stöd av en av Sveriges största it-infrastrukturleverantörer Atea. Även en gigantisk affärssystemsleverantör från andra sidan Östersjön var där (SAP), sida vid sida med flera av Japans och Sydkoreas stoltheter. Kort sagt, när det gäller marknadsmuskler skulle jag vilja påstå att de skulle kunna flytta berg, eller åtminstone ge ordentliga utslag på seismologiska instrument om de bestämde sig för att hoppa samtidigt.
För det fanns en hel del att prata om. Nya effektivare processorer, strömsnålare komponenter, säkerhet, Windows 8.1, nya Surface. För att nämna något.
Men ändå. När jag undrade lite försynt i första pausen vad de använde för hashtagg på Twitter, fick jag ett litet generat svar. Jo, ja, det hade visst tänkt på att de skulle ha något sådant, men det blev inte riktigt av …
Jag förstår att det är massor att tänka på när man står mitt uppe i att arrangera den här typen av evenemang, det är lätt att saker ramlar mellan stolarna, det är lätt att prioritera bort saker. Men det är därför det kan vara bra att ha något att ta till, kanske till och med något så enkelt som en checklista. Vinsterna och möjligheterna med att inkludera till och med det mest grundläggande initiativen i de sociala sfärerna är stora.
Så, utan att låta förmäten, vill jag bara ge er följande tre enkla tips.
Ni pratar om consumerization och BYOD (Bring Your Own Device) under evenemanget. Visst vore det här ett sådant gyllene tillfälle att konkretisera termen och visa att B2B-världen också kan. Videosänd tillställningen live, ni har utrustningen och folket redan på plats. Att få ut det via Bambuser i direktsändning är inte mer än ett musklick och ett kreditkortsnummer borta. Och det till en försvinnande liten merkostnad. Framför allt med tanke på att evenemanget var fullsatt, indikerar det ju att det finns fler som är intresserade av att ta del av det spännande ni berättar om.
Och apropå det där med att det var fullsatt. Grattis till alla arrangörer och alla som fick möjlighet att närvara. Men fundera på om det inte fanns ett alternativt sätt att hantera dem som inte hann anmäla sig, eller som inte kunde komma för att den tillgängliga tiden inte fanns, det gick inte att resa till Stockholm …
Att låta dem mötas av budskapet ”Tyvärr! Eventet är fullbokat. Välkommen tillbaka nästa år.” fungerar inte. Det finns få som blir glada av att mötas av ett kategoriskt svar (fullbokat) och ännu färre uppskattar att komma tillbaka ”nästa år”. Ett år! Det hinner hända mycket på ett år och det ska mycket till att jag som presumtiv kund pennar in ”Intel-event” i min kalender för september 2014.
Tänk så mycket det finns att vinna genom att ge besökaren positiva alternativ: titta på en videosändning av evenemanget, ett formulär där man kan beställa material, formulär för att bli kontaktad i efterhand, eller kanske till och med en möjlighet att anmäla sig så man får en påminnelse i god tid nästa gång det är dags för ett liknande evenemang …
Och till slut, det enklaste och mest uppenbara: etablera en närvaro i de sociala kanalerna. Inget kan vara enklare än att lägga beslag på en hashtagg på Twitter och Instagram (och Facebook numera) och låta besökarna och de deltagande företagen sprida information, kunskap, händelser, nyheter den vägen. Fördelarna med det … tja, dem känner ni redan till.

Även jättar kan behöva vänlighet.
I all välmening: inkludera de nya, sköna möjligheterna som er teknik medger nästa gång det är dags! Jag ser fram emot det.
*tlc: tender loving care